28 jul Feministiskt initiativs val-kit presenteras på upptakt
I dag på Feministiskt initiativs nationella valupptakt i Göteborg presenteras 2018-års valkit, med bland annat den nationella valaffischen på partiledarna Gudrun Schyman och Gita Nabavi.
– Valkitet speglar att vi är en demokratirörelse som förnyar politiken, säger kampanjledaren Maria Starck.
Valkitet kan beställas kostnadsfritt av alla lokalföreningar runt om i landet. Feministiskt initiativ finns nu i 99 av landets kommuner, och i 44 kommuner ställer Feministiskt initiativ upp till val. Detta är en ökning med 100 procent jämfört med 2014 då det var 22 kommuner som hade listor till kommunfullmäktige.
Även Gudrun Schymans valturné är i år mer omfattande. 2014 bestod den av två personer och en husbil. I år har flera personer varit involverade i planeringen av den 924 mil långa valturnén #klartvikan som hinner besöka 60 orter på sex veckor. Och allt sker på marken – inte ett enda flyg är inbokat.
Valturnéns T-shirt är designad av Martin Ander, grafisk designer och konstnär som bland annat jobbat med Håkan Hellström.
– Gudrun är politikens rockstjärna, och alla rockstjärnor behöver en turnétisha, säger Maria Starck.
I skrivande stund har c:a 60 medlemsgrupper beställt valkitet.
Det för lokalföreningarna kostnadsfria val-kitet består av:
- 3 olika nationella affischer på Gita och Gudrun (50×70 cm)
- Valturné-affisch med ”Gudrun”-illustrationen (50×70 cm)
- Axelband för valsedelutdelare
- Armband, ”Jag röstar på F!”
- Valspurtfolder, snabb politik att snabbt förstå
- Servetter ”Kan vi få hela kakan och halva makten?
Feministiskt initiativ är en demokratirörelse. Vår ideologiska utgångspunkt är den antirasistiska feminismen. Med kärleken som drivkraft vill vi skapa ett jämställt samhälle där alla människor har samma rättigheter och möjligheter inom livets alla områden. Tillsammans vidgar vi demokratin med en genomgripande och sammanhängande politik mot alla former av diskriminering.