21 maj Feministbrev 239 – Är du feminist?
Är du feminist? Det var den första fråga som vi, dvs jag, Birgitta Ohlsson och Ebba Busch, fick i tv-programmet Politikbyrån den 6 maj. Alla tryckte på den gröna knappen.
Jag blev faktiskt förvånad. Jag har aldrig hört att Ebba Busch varit feminist eller att KD kallat sig ett feministiskt parti. Tvärtom. De vurmar för en traditionell patriarkal ordning i många frågor. Nu senast när de vill ta bort pappa-månaderna i Föräldraförsäkringen. Ebba Busch tycker det ska vara fritt val. Och det ”fria valet” vet vi hur det ser ut. En absolut majoritet av förädlarna ”väljer” att mamma ska vara hemma mest. Så har det set ut länge. En förändring kom just när pappamånaderna blev reserverades för just pappa, dvs pengarna frös inne om inte pappa tog ut. I klartext – det krävs (fortfarande) ett visst ”tvång” för att pappa ska vilja vara hemma.
Två av de jämställdhetspolitiska mål som, mig veterligen fortfarande gäller för regeringen (?) är ekonomisk jämställdhet en jämn fördelning av det obetalda hem- och omsorgsarbetet. Fler pappor tar ut ”ledighet” nu än när försäkringen infördes men det är fortfarande inte i närheten av vad som skulle behövas för att uppnå målet – jämställt uttag. Försäkringskassan har studerat utvecklingen och skriver i en rapport att ”De dagar som reserverats för respektive förälder, och inte kan avstås till den andra föräldern, har bidragit till denna ökning.” , (https://www.forsakringskassan.se/download/18.21e4089719320208e581b5/1733720949676/vagar-mot-en-mer-jamstalld-foraldraledighet-socialforsakringsrapport-2024-2.pdf)
Fortfarande tar alltså kvinnor ut den absolut största delen av föräldraledigheten. För barn födda år 2021 tog kvinnor ut 72 procent av de dagar med föräldrapenning som togs ut innan barnets 2-årsdag. Om man tittar på all (betald och skattad obetald) föräldraledighet som tagits ut under barnets två första år var kvinnors andel 75 procent.
Även för den ekonomiska familjepolitiken, där föräldraförsäkringen ingår, finns ett jämställdhetsmål: den ekonomiska familjepolitiken ska bidra till ett jämställt föräldraskap (Prop 2024/25:1). Ett verktyg för att uppnå dessa mål är föräldraförsäkringen. Hur försäkringen är utformad och hur den används har alltså betydelse för hur vi når jämställdhetsmålen.
I Försäkringskassans rapport kan man läsa att föräldrarnas inkomst påverkar uttaget av föräldrapenning på olika sätt, beroende på om det är pappan eller mamman som har högst inkomst. ”När mamman har en hög inkomst som samtidigt utgör mer än hälften av den totala hushållsinkomsten verkar det vara möjligt för familjen att avvara en betydande del av hennes inkomst för att hon ska vara hemma en längre tid. När papporna är i motsvarande situation är det däremot ovanligt att han står för en stor del av parets föräldrapenninguttag (Försäkringskassan 2013).”
I klartext – när mammor har hög lön är det inga problem för familjeekonomin att hon är hemma. När pappor har hög lön är det ett argument för att han inte kan vara hemma. Lite tillspetsat skulle man kunna konstatera att inte ens pengarna rår på patriarkatet! Så om vi på allvar vill se ett jämställt föräldraskap finns det bara en väg att gå – individualiserad föräldraförsäkring, dvs lika många månader och dagar åt varje förälder.
Det sägs ibland i debatten att om föräldraförsäkringen (som infördes 1974) skulle införas idag, år 2026, så vore det självklart att den skulle vara individuell. Underförstått att vi har kommit längre nu, att vi inte är lika fångade i de stereotypa könsrollerna. Jag är inte så säker på det. Med de högerextrema och nationalistiska strömningar som finns idag, bl.a. uttryckt i företeelser som ”Soft-Girl” och Trad-Wife”, tror jag vi både måste försvara de landvinningar som gjorts men samtidigt förstå att det bästa sättet att göra det är att ta debatten och kräva fortsatt utveckling. Individualiserad föräldraförsäkring och 6 timmars arbetsdag borde vara en självklarhet!
Till Ebba Busch skulle jag vilja säga; En feminist är en person som tycker att kvinnor och män ska ha lika rättigheter, möjligheter och värde i samhället och som i handling vill motverka orättvisor och diskriminering som bygger på kön, dvs synliggöra den patriarkala maktordningen och dess konsekvenser på alla områden.
Föräldraförsäkringen handlar alltså inte bara om barn och ledighet, utan också om makt, ekonomi, arbetsliv och hur ansvar mellan kvinnor och män fördelas i samhället. Så sorry Ebba men du tryckte på fel knapp!
Gudrun